Odontofóbia / Dentofóbia

Strach zo zubára, zubárskeho zákroku.

Základ slova pochádza z gréčtiny Odonto- zub, zubný.

Asi 10% populácie trpí touto fóbiou. Ide o špecifickú fóbiu, pri ktorej má postihnutý, neprimeraný strach z návštevy zubára, zubárskej ambulancie, či ošetrenia. Asi 60% má pred návštevou zubára vážne obavy. Bohužiaľ tieto čísla majú rastúcu tendenciu.

Časté sú príznaky ako búšenie srdca, pocit na omdliete, potenie, sucho v ústach, nervozita, nepokoj. Pri nezvládnutí tejto fóbií môže dochádzať až k sociálnej fóbií.

Dobré správy

Dvaja bádatelia z nemeckej univerzity v Kieli objavili novú metódu samozoceľovania zubných kazov. Využívajú prirodzené schopnosti zubného tkaniva. Pred zacielením zuba sa kaz odstráni, ale bez vŕtačky.

Švédsky odborníci vyvinuli špeciálny gél "Carisolv", ktorý zubný kaz jednoducho rozpustí. Pokrokom v prevencií zubného kazu je aj objav anglických vedcov.

Geneticky upravené rastliny umožňujú vyvinúť látku, ktorá zabráni baktériám zubného kazu usadiť sa v chrupe. Ochrana pôsobí až 2 roky.



odontofobia



skutočný príbeh:

Mám príšerný strach zo zubára. Umývam si zuby niekoľko krát denne aby som mala istotu , že sa mi nevytvorí kaz. Ale pred rokom sa mi zapálila neprezeraná osmička.  Nakoniec som sa prekonala a bola som u zubára. Keď zákrok skončil bola som celá spotená, mala som triašku, a nebola som schopná hovoriť, a pomaly ani chodiť. Zubár sa ma pýtal, či budem schopná dôjsť domov. Dúfam, že tam už nikdy nebudem musieť ísť.   [zdroj:zaslané cez kontaktný formulár]